Nederlandse Schuldhulproute vergroot bereik met gratis telefoonnummer 0800-8115

In juli 2020 wordt de Nederlandse Schuldhulproute (NSR) uitgebreid met het landelijke telefoonnummer 0800-8115. Daarmee bouwt de NSR ook tijdens de coronacrisis stevig door om mensen met financiële vragen, zorgen of schulden sneller te vinden en te bereiken. Dit gebeurt nu via de online test van Geldfit. De komst van het gratis telefoonnummer vergroot het bereik door de drempel te verlagen voor mensen die minder digitaal vaardig zijn.

Het landelijke telefoonnummer verwijst mensen warm door naar de partners van de Nederlandse Schuldhulproute, waardoor zij sneller en eerder aan het juiste adres zijn. Daarnaast helpt een landelijk telefoonnummer mensen die moeite hebben met het invullen van een digitale test op een laagdrempelige manier advies te ontvangen. Zo blijkt uit onderzoek dat 2,5 miljoen mensen van 16 jaar en ouder moeite hebben met lezen, schrijven en rekenen. Via een landelijke campagne vanuit de Nederlandse Schuldhulproute en uitrol via gemeenten wordt bekendheid gegeven aan het gratis telefoonnummer.

Totaalpropositie gemeenten
De website Geldfit.nl biedt toegang tot de Nederlandse Schuldhulproute en bereikt een groot deel van Nederland. De aangeboden online test brengt de individuele financiële situatie in kaart. Vanaf juli 2020 kunnen mensen ook telefonisch hulp krijgen bij het in kaart brengen van hun financiële situatie. Martin Suithoff, directeur van Stichting Geldfit Nederland en mede-initiator van de NSR:

“Met 0800-8115 krijgen burgers meer keuzes om aan te sluiten op de route. Door de coronacrisis is er een verwachte groei van 30% in schuldhulpverlening en de Nederlandse Schuldhulproute biedt gemeenten een totaalpropositie op dit dossier.”

Geïntegreerde aanpak
Naast Geldfit.nl richt de NSR zich op specifieke doelgroepen binnen de samenleving. Zo is 0800-8115 geschikt voor laaggeletterden, MoneyFit.nl voor jongeren en wordt er gewerkt aan Geldfit Zakelijk voor ondernemers. Met het landelijke telefoonnummer 0800-8115 breiden we het bereik uit met een direct kanaal naast de online omgeving. Martin Suithoff:

“Al deze initiatieven worden geïntegreerd in de NSR. Zo ontstaat er eenduidigheid voor alle inwoners van Nederland en werken we aan een gezond financieel Nederland.”

Coronacrisis
Door de coronacrisis worden veel mensen financieel getroffen: volwassenen, jongeren en ondernemers. Deze verschillende doelgroepen hebben hun eigen vragen en financiële situaties. De uitbreiding van de NSR sluit aan bij een nog actuelere behoefte en verlaagt de drempel voor verschillende doelgroepen om ook tijdens de coronacrisis hulp te zoeken via een passend kanaal.

Communicatie

Wilt u meer informatie over onze persberichten of heeft u vragen voor de afdeling communicatie?

Neem dan contact met ons op